האם ההורים הופכים לצרכנים חכמים יותר של ציוד לבית הספר?לקראת החזרה לבית הספר מוציאים ההורים מאות ולפעמים אלפי שקלים על רכישת ספרי לימוד ומוצרים נוספים, כמו מחברות, עטים, קלמרים וילקוטים. הילדים דורשים בדרך כלל שמוצרים אלו יהיו ממותגים, וההורים נוטים להיכנע להם.
ניר פנקס, מנכ"ל אתר "משרדיה" המוכר ציוד משרדי באינטרנט, טוען כי השנה ניכר תחילתו של שינוי במגמה זו. לדבריו: "השנה חל מהפך בדרך הצריכה של ההורים, שלא מוכנים לשלם מחיר גבוה עבור מותגים. הורים רבים שבעבר רכשו לילדיהם מותגים יקרים מספרים כי השנה יפסיקו לקנות אותם. אולי מדובר במצב הכלכלי ואולי פשוט נמאס להורים מההוצאה הכספית הכבדה. אולי ההורים הבינו שבקניית ילקוט של מותג, מישהו גוזר עליהם קופון שמן".
עד כמה גדול הפער בין מחירו של מוצר ממותג לבין מחירו של מוצר דומה שאינו ממותג? פנקס מביא כדוגמה את קלמרי הג'ינס. לדבריו, קלמר ג'ינס לא ממותג נמכר ב-3.5 שקלים. קלמר כמעט זהה, המיוצר באותו המפעל בסין אך נושא עליו תמונה של כוכב ילדים יעלה כ-25 שקלים. לטענתו, הפרשים אדירים נרשמים גם בין מחירם של יומנים, ילקוטים ומחברות ממותגים ובין מחירם של מוצרים דומים שאינם ממותגים. לדברי פנקס, השנה ההורים בודקים יותר, שואלים יותר שאלות, כשבראש וראשונה חשובה להם איכות המוצרים, ואינם ממהרים להיכנע לדרישות של ילדיהם. פנקס עצמו לא מחזיק באתר מוצרים ממותגים. לטענתו מדובר בעיקרון. אתי בנימין, ראש הנהגת ההורים הארצית, מסכימה עם קביעה זו. "אין סיבה שהורים ישלמו פי כמה עבור אותו המוצר רק בגלל שהוא מותג", אומרת בנימין. בנימין מציעה להורים לפנות להנהגת ההורים הארצית לקבלת רשימת החנויות שעמן הגיעה להסדר, שמאפשר רכישה זולה של ציוד לשנת הלימודים.