ענת זפרני ואנה שפרוך, שעסקו לאורך השנים בחינוך והוראה, כתיבה והגות, אימון אישי וקבוצתי, משחקים והדרכה, הקימו את מחוץ לקופסה; סדנאות, השתלמויות והרצאות, המשלבות משחקי קלפים וקופסה עם תהליכי למידה ישימים ומשמעותיים. הפעילויות של מחוץ לקופסה מגוונות וחווייתיות, ותורמות למרכיבי הארגון. הפעילויות מיועדות להכשרת מנהלים, הנעת עובדים, גיבוש צוות, פיתוח ראייה מערכתית ושיפור ממוקד בסוגיות הרלוונטיות לארגון בהווה. במחוץ לקופסה עוסקים בהכשרת מורים, מטפלים ומנחי קבוצות לעבודה בשיטת מילא"ת, תפיסת עולם ודרך לגדול, להשתפר ולפתור בעיות.
עקרונות הפעילות
עקרונות העבודה מבוססים על זכותו של הפרט להכרה עצמית, להגשמת הפוטנציאל האישי, ולטיפוח האישיות. השיטה גורסת כי אנשים הם סקרנים מטבעם, אוהבים ללמוד ויכולים ללמוד ולשפר את כל מה שיבחרו. אנשים גם אוהבים לשחק, ואחת מהדרכים הראשוניות, הטבעיות והמהנות ללמוד היא באמצעות משחק. למידה באמצעות המשחק מתבצעת בתהליך של "למידה התנסותית" בה הכול קורה יחד: הפעולה, תוצאות הפעולה, הבנה, הכללה, הסקת מסקנות ויישום בנסיבות חדשות.
אומרות זפרני ושפרוך; המשחק מהווה חלק מהותי מעולמנו הטבעי ולכן הוא משאב רב-ערך ללמידה. מתוך משחק אפשר ללמוד על חוקי העולם, על יחסים בין אנשים, על יכולותינו האישיות ועל הזהות שלנו. בתוכו ניתן להבין מה אנחנו יודעים ואוהבים ולדמיין מי אנחנו רוצים להיות.
הפעילות המשחקית, בהיותה גלויה, משקפת את מצבו ואת דמותו של המשחק. כשהמשחק הוא מבוגר, ביכולתו לנצל עובדה זו על מנת להעמיק את ההיכרות שלו עם עצמו ועם סביבתו, לזהות מה "עובד" ומה לא, ולשנות בהתאם. הורים ומורים יכולים להיעזר במשחק ובאיכויותיו בכדי להעמיק את היכרותם עם הילדים, להתחבר אליהם ולהנחות אותם לעבר יעדים נבחרים.
המפגשים
מחוץ לקופסה מאפשר מפגש חד פעמי וסדנאות בנות מפגשים נוספים. במפגש החד פעמי מתאפשרת טעימה ממגוון האפשרויות הקיימות בשילוב המשחק בסיטואציה חינוכית. הוא מזמן שיח עמיתים עשיר על משחק, חוויותינו כמשחקים, מעורבות המבוגרים במשחק של הילדים ויכולת אנשי החינוך, להשפיע, למנף ולהרוויח מן המתרחש במשחק.
מסבירות זפרני ושפרוך; בהשתלמות נכיר, נמפה ונבחן משחקים על מגוון היכולות והמיומנויות המעורבות בהם - ברמה הקוגניטיבית, הרגשית, החברתית ועוד. נלמד ונדון באופנים בהם נעזרים במשחק באינטראקציה עם ילדים - גבולות ומגבלות, אפשרויות והזדמנויות. נתבונן במשחק כמשל לחיים ונכיר את שיטת מילא"ת: משחק - למידה אנושית, שפיתחנו במחוץ לקופסה. בסדרת ההשתלמויות נעסוק בנושאים המצוינים לעיל ונרחיב את ההבנה שלנו לגבי התאמת משחקים לצרכים השונים של המשחקים ושל יוזמי המשחק.
נעסוק במשחק:
• ככלי לזיהוי בעיות.
• כהזדמנות לפיתוח אוצר מילים ושיח.
• כהזדמנות ללמידת סוגיות חיים כמו בחירה, פשרה, מודעות ועוד.
• ככלי לימודי מהנה ובר-התאמה לתוכנית הלימודים ולצרכי היום יום של הילדים בכיתה ובחברת השווים.
|
|