הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות נוסדה בשנת 1971 מתוך רצון לטפח יצירתיות וחדשנות בחינוך ולהעצים את המחנך בישראל באמצעות מתן מענקים כספיים לגננות ולמורים, ועידוד יישומם של רעיונות חינוכיים חדשניים במערכת החינוך הישראלית. הקרן ממומנת על ידי מספר גופים כגון הקרן ע"ש תד אריסון, קרן לאוטמן וכדומה, ופועלת בשיתוף פעולה פורה עם משרד החינוך ועל פי המלצותיה של וועדת החינוך הכוללת בכירים ומנהלים מטעם משרד החינוך והאקדמיה. מאז הקמתה של הקרן ועד היום יצאו אל הפועל מעל ל-1500 פרויקטים מגוונים הקשורים למינוף, יצירתיות וחדשנות בחינוך. בכל שנה בין החודשים פברואר למאי מוזמנים עובדי ההוראה והחינוך להגיש את הצעותיהם, כשהפרויקטים המקוריים ביותר מזכים את עובדי הוראה אשר הפגינו חדשנות ופריצת דרך בחינוך במענקים כספיים נאים, כשהתהליך מתנהל על פי הקריטריונים אשר קבעה הקרן.
חינוך- מחוץ לקופסא
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות שמה את הדגש על פעילויות ויוזמות אשר נועדו לתת מענה לקשיים חברתיים ולימודיים, לשפר תהליכי הלמידה, ולעודד מוטיבציה וסקרנות בקרב התלמידים. היוזמות מורכבות מחומרים לימודים בלתי שגרתיים, שיטות הוראה חדשניות פורצות דרך ותכנים לימודיים אשר נותנים מענה לצורך מיוחד של תלמידים בכל מגזר, קבוצת גיל או תחום ידע. היוזמות החינוכיות כוללות את החינוך הממלכתי, הממלכתי דתי, המגזר החרדי והערבי, ומקיף את כל תחומי הדעת, החל מאוריינות, חשיבה ויישום, דרך מתמטיקה, טכנולוגיה ומחשבים וכלה בקולנוע, צילום ומחול. מתוך מגוון ההצעות המוגשות נבחרות מידי שנה כחמישים יוזמות אשר מתוקצבות על פי הצרכים הכרוכים ביישומן. מדריכים פדגוגיים מטעם הקרן ומשרד החינוך מלווים במהלך השנה את היישום, כשבתום השנה זוכים הפרויקטים לייצוג בתערוכה שמארגנת הקרן, והמורים היוזמים זוכים לגמול השתלמות ופרס כספי.
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות- חזון ומטרות
על פי הנתונים הסטטיסטיים, כמחצית מן המורים עוזבים את מערכת החינוך במהלך השנים הראשונות לעבודתם, על אף שתנאי ההוראה כמו גם תנאי השכר ידועים מראש. חלק מהסיבות לקשיי ההתאקלמות נובעות מהשפעתו המועטה של המורה בכל הנוגע לקביעת סדר היום והתכנים הלימודיים, והתעלמות מהידע הנצבר אצלו במהלך השנים בשדה החינוך אשר צומח בכיתה. האווירה הכללית במערכת החינוך אינה מעודדת ואינה ממריצה את המורה להוות שותף פעיל, כשכל הגורמים הללו מובילים לתסכול והפחתת המוטיבציה בקרבם. הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות שמה לה למטרה להגביר את מעורבות המורים בקביעת התכנים החברתיים והלימודיים של תלמידיהם, ורואה במורים והגננות כסוכני השינוי בחינוך. הקרן מעודדת איתור קשיים ופיתוח מענה חדשני, מתוך הבנה שלרבים מקרב המורים וגננות ישנו הניצוץ הרעיוני המאפשר לשפר את איכות ההוראה והעשייה החינוכית ובכך לשפר את איכות הלמידה ולחולל שינויים.
תהליך הקשת הבקשה למענק
הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות נוסדה במטרה לעודד מעורבות מורים בפיתוח תכנים לימודיים במערכת החינוך הפורמאלית. לפיכך, רשאים לפנות אל מענק הקרן גורמים מתוך מערכת החינוך בלבד למעט מקרים יוצאי דופן. בכל שנה יוצאים פרסומים הנוגעים לתהליך ולמועדי הגשת בקשה למענק. מועמדים אשר עוברים את השלב הראשון מוזמנים לראיון אישי, שלאחריו נערך המיון הסופי. במהלך חודש אוגוסט נשלחות אל כל המועמדים התשובות בכתב. את טופסי הבקשה למענק ניתן להוריד ולהגיש באופן מקוון דרך אתר האינטרנט של הקרן בלבד, ואין להגישם בדואר או בדוא"ל. חשוב להגדיש כי המענק המוסדי מטעם הקרן מיועד להוצאות השוטפת בלבד, והקרן אינה אחראית למימון שכר, שעות הדרכה, היסעים, פרסומים מסחריים או אנשי מקצוע. כמו כן, הפרס ליוזם מיועד לעודד מעורבות מורים בפיתוח תכנים לימודיים, ולפיכך הזכייה במענק אינה מתחלקת בין כל השותפים בהפעלת היוזמה אלא ניתנת ליוזמים שבטופס בקשת המענק בלבד.