הוועד המנהל של מבחני פיזה הבינלאומיים, הנערכים על ידי ארגון המדינות המפותחות, OECD, מקיים כינוס בישראל. הכינוס, שנפתח הבוקר בהרצליה, יימשך עד יום ד'. הוועד הוזמן לישראל על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך. שר החינוך, גדעון סער, פתח את כינוס הוועד המנהל של פיזה. סער הדגיש בדבריו את חשיבות המדידה והערכה במערכת החינוך. לדבריו: "תנאי הכרחי לשיפור והתקדמות של מערכת חינוך הוא קביעת יעדים מדידים וליווי של הערכה ומדידה. האלטרנטיבה למדידה והערכה היא "אסטרטגיה של בת יענה". שימוש במונחים כלליים ואמורפיים שמחפה על היעדר אחריותיות. לעומדים בראש מערכות ולגורמים בתוכו קיים פיתוי לפעול באסטרטגית בת היענה ולא לקבוע יעדים מדידים. זאת התנערות מאחריות לתפוקות של המערכת". מחקר פיזה בודק אוריינות של תלמידים בני 15 בשלושה תחומים: מתמטיקה, מדעים וקריאה, וכן בנושאים חדשים נוספים כמו, פיתרון בעיות ואוריינות כלכלית. השאלות הנכללות במבחנים בוחנות ידע החיוני לתפקוד ב"עולם המבוגרים", כישורי חיים ויכולת לפתור בעיות מורכבות המצריכות שילוב בין תחומים שונים. המבחנים ממוחשבים בחלקם. בנוסף למבחנים, מועברים במחקר שאלון לתלמיד, שאלון למנהל ושאלון להורה. המחקר נערך אחת לשלוש שנים ומשתתפות בו כ-70 מדינות. המחקר הקרוב ייערך באביב 2012. הוועד המנהל של פיזה מתכנס פעמיים בשנה, כל פעם במדינה אחרת החברה בארגון. הוועד נוהג לדון, בין היתר, בסוגיות הקשורות בשאלות המרכזיות בהן יעסוק המחקר בשנים הבאות, בכלי המחקר, ובבחירת הזכיינים שיפתחו את כלי המחקר. בוועד המנהל חברים נציגי מדינות, החברות בארגון ה-OECD וכן נציגי מדינות שטרם נתקבלו כחברות בארגון, אך שותפות למחקר הפיזה. את ישראל מייצגת בארגון מנכ"לית ראמ"ה, פרופ' מיכל בלר. בראש מזכירות הועד המנהל עומד פרופ' אנדריאס שלייכר, שהוא יועץ מיוחד לענייני חינוך למזכ"ל ה-OECD, ועומד בראש ועדת האינדיקטורים בחינוך ומופקד על כל המחקרים הבינלאומיים שעורך ה-OECD בתחום החינוך. מחקר פיזה, בראשותו של שלייכר, הביא במהלך העשור האחרון לשורה של שינויים מבניים במערכות חינוך בעולם, וכן לשינוי במדיניות החינוך של המדינות השונות, במקצועות הלימוד ובהכשרות המורים. לשאלת אתר קו לחינוך "מה יהיו הנושאים שבהם יעסוק הכינוס והאם יתייחס להישגי תלמידי ישראל במבחנים"? נמסר מפרופ' בלר, כי בכינוס יידונו סוגיות כמו שילוב מבחנים ממוחשבים, הוספת בדיקה של מיומנויות חדשות (כמו פתרון בעיות), נושאים תקציביים ועוד. עוד נמסר, כי הועד המנהל אינו דן במסקנות לגבי כל מדינה ומדינה, אלא במחקרים המצביעים על תובנות כלליות לגבי מערכות חינוך מוצלחות. |