23/11/2024
חינוך מיוחד
מנהל מערכות חינוך
חינוך מתמטי לבית הספר היסודי
תרבות עם ישראל והוראתה

מכון סאלד

 

                                                                                 
                                                                                  
מכון הנרייטה סאלד
                                                                                              המכון הארצי למחקר במדעי ההתנהגות


מכון סאלד מוביל השתלמות ייחודית למנהלי בתי הספר:
הטמעת הכלי להערכת מורים כחלק מתרבות ארגונית-פדגוגית בבית הספר

 
הרפורמות האחרונות במערכת החינוך הביאו לייזום פעולות רבות המדגישות את תפקידו המנהיגותי של מנהל בית הספר כמוביל מהלכים פדגוגיים בבית הספר. במסגרת זו הוטל על מנהלי בתי הספר להעריך את המורים בבית ספרם, כחלק מהליך קבלת קביעות וקידום בדרגה. פעולת הערכה זו, שהייתה עד כה באחריותו של המפקח הכולל, מתווספת החל משנה"ל תשע"א ל"סל המשימות" של המנהל.
 
מכון סאלד, כמכון מוביל בתחום ההערכה בחינוך, לוקח החל משנת הלימודים תשע"א חלק פעיל בהנחיית מנהלים, מפקחים וצוותי חינוך לשם הטמעת כלי ההערכה כחלק מתרבות ארגונית-פדגוגית בבתי הספר. הנחיית הפורומים השונים מתבצעת בהשתלמות שמטרתה לתת מענה לצורכי המנהלים, ולעודד שימוש מושכל ואפקטיבי בהערכה, לצרכים פנים בית-ספריים ולדיאלוג והתפתחות מקצועית של המורים. ההשתלמות שהועברה השנה במחוז תל-אביב הייתה ייחודית וחדשנית, בעיקר בזכות השילוב שבין המרכיב המקצועי של ההערכה והמרכיב האישי-רגשי הכרוך בכל פעולת הערכה. מרבית המפגשים הועברו בשיתוף פעולה של שתי מרצות: האחת ממכון סאלד, והאחרת ממכון פ.ד.ה.
 
מטרות ההשתלמות
* חשיפת המנהלים לכלים להערכת עובדי הוראה (מורים, סגני מנהלים) שהופצו לאחרונה במערכת החינוך.
* בנייה משותפת של נוהל לשימוש בכלי ההערכה, תוך יצירת ממשקים עם עבודת המפקח.
* יצירת קבוצת למידה בנושא הערכה, כפורום מוביל במחוז.
* העלאת מודעות לפן הרגשי שקשור בהערכה, להשלכותיו, ולשאלה כיצד אפשר למנף אותו להצלחה.
* למידה והטמעה של גישות מרכזיות בהערכה.
* התנסות קונקרטית בכלים של דיאלוג אפקטיבי, אבחון עצמי ואבחון ארגוני.

 
תוכני ההשתלמות
* הערכה כתרבות וכחלק מלמידה ארגונית בבית הספר.
* היבטים פסיכולוגיים-רגשיים בהערכה – המעריך, המוערך והסביבה.
* הערכה בארגונים והערכה בבית הספר – גישות ושיטות מרכזיות: היבטים תאורטיים והיבטים רגשיים; הדיאלוג והמשוב כחלק מתהליך הלמידה וההתמקצעות של עובד ההוראה.
* כלים להערכה בבית הספר – חשיפה והתנסות בכלים מרכזיים (תצפית והערכת פעילויות, הערכת תכניות פדגוגיות, ועוד).
* אתיקה בהערכה.
* התמודדות עם קשיים והתנגדויות בתהליך ההערכה.
 
בהשתלמויות שנערכו עד כה מילאו המנהלים, בסיום כל מפגש, משוב אשר נלמד ושימש להפקת לקחים למפגשים הבאים. מן המשובים עלתה שביעות רצון גבוהה של המשתתפים מן האפקטיביות של המפגשים ומן השימוש המעשי בכלים שנלמדו בהשתלמות. מדברי המנהלים שסיימו את ההשתלמות: "...קיבלתי יותר מודעות לתמונה שלמה. להרבה מרכיבים שלולא ההשתלמות לא הייתי מודע אליהם"; "המון מימדים התבהרו, כל מפגש למדתי משהו חדש"; "...ההשתלמות חידדה את יכולת ההערכה שלנו"; "ניכרת הרצינות וההכנה, העובדה שהמפגש בנוי בצורה של סדנה תורמת רבות ללמידה משמעותית..."
 
בעקבות ההדים החיוביים, מתקבלות במכון סאלד פניות רבות מצד מוסדות וגופים המעוניינים להזמין השתלמויות למפקחים, מנהלים וצוותי ניהול, בנושא של יישום כלי הערכה שונים כחלק מתרבות ארגונית-פדגוגית בבית הספר. 
 

 

לפרטים נוספים ולתיאום השתלמויות נא התקשרו להילה רונן-דבי

טלפון: 02-6494437 s דוא"ל: hilar@szold.org.il

 

 

שלח דואר
הראה טלפון
שם איש קשר: הילה רונן-דבי
כתובת האתר: http://www.szold.org.il/
כתובת: קולומביה 9, קריית מנחם, ירושלים מיקוד 96583

השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך