הישגים נמוכים במתמטיקה ואנגלית מהווים מכשלה לתלמידים רבים ברחבי הארץ. כמענה לצורך העולה מממצאי המבחנים הארציים במקצועות אלה, פיתחה חברת L-net את תוכנית "מנוף", שהינה גישה חדשנית להעצמת ההישגים. התוכנית פועלת, בשלב זה, בשני מקצועות המפתח; אנגלית לכיתות ד'-ו' ומתמטיקה לכיתות ג'-ח'. מנוף מבוססת על שילוב של סביבת למידה מתוקשבת בתהליכי ההוראה-למידה בביה"ס, מותאמת לאוכלוסיה הטרוגנית ונמצאת בהלימה מלאה לתוכניות הלימודים של משרד החינוך במתמטיקה ובאנגלית. מנוף פועלת בהצלחה במספר רב של רשויות מקומיות ובכ-150 בתי ספר. בתי הספר הפועלים במנוף מעידים על עלייה בהישגים, על עלייה במוטיבציה ללמידה ועל עלייה בהנאה מהשיעורים המתוקשבים.
מריה, רכזת מתמטיקה מבי"ס יסודי בת"א, כותבת במכתב תודה ל-L-net: "בשמי ובשם תלמידי ברצוני להודות על העזרה בהכנה למבחן המיצב. היום בכיתה עשינו ניתוח תוצאות מיצב פנימי בקבוצת ה-1. הילדים ציינו שהתרגול באתר ובמיוחד ביצוע המבחנים לקראת המיצב, עזר להם מאוד. ניתוח תוצאות המבחנים והמשימות המעניינות עזרו לי לתכנן את העבודה שלי להכנת התלמידים למבחן".
מה כוללת תוכנית מנוף?
מאגר תכנים ללמידה מתוקשבת מותאם לאוכלוסיה הטרוגנית; תכנים במתמטיקה ובאנגלית בהלימה מלאה לתוכנית הלימודים של משרד החינוך; סביבות דינאמיות ופתוחות עם אפשרות שינוי ועדכון לצרכי בית הספר והלומדים; מיפוי הישגים ומעקב להתאמת התכנים הלימודיים ללומדים השונים.
דוגמה לכלים ולפעילויות: מנוף מכילה מחולל תכנים, שבאמצעותו אפשר להכין שיעורים, מבחנים, מטלות ופעילויות חקר. בנייה וניהול של מאגר תכנים, שימוש בפריטי ידע קיימים ואפשרות ל "תפירה" אישית, באמצעות כלי הזנה פשוטים. מערכת לניהול קבוצות למידה והתאמת תכנים. סדנת משימות לטיפוח חקר ועבודות אישיות. דיאלוג אישי וקבוצתי בין מורה ותלמידיו בבמת הדיונים. הערכת עמיתים וניהול תיק פורטפוליו. בנוסף יש במנוף מרכז לפיתוח חשיבה ועזרה בשיעורי בית: פיתוח חשיבה באמצעות חידות ואתגרים, שאל את המומחה - תלמידים שואלים, אנחנו עונים. במערכת מובנים כלי תקשורת: כלים לאינטראקציה בין לומדים ומורה, קבוצות דיון ופניה למנחה. במנוף גם מרכז הודעות, דוחות וסטטיסטיקות: למורה - מיפויים כיתתים ומעקב אחר כל תלמיד ותלמיד למנהל - סטטיסטקות על התקדמות התלמידים, לתלמיד ולהורים – משוב ומעקב על הישגי התלמיד ופעילותו.
מנוף נותנת מענה לאוכלוסיות השונות, כך שהתלמידים מקבלים מענה אישי לצרכיהם. התוכנית כוללת פעילויות בחמש רמות קושי, ומטלות פתוחות לצד מטלות סגורות. מגוון עשיר זה מאפשר התאמה של הלמידה לרמת הלומדים, ליכולתם ולסגנון הלמידה שלהם. האפשרות המובנית לקבלת משוב מיידי מעודדת שיפור והתקדמות.
מספרת רוחלה שפיגל, מנהלת בית הספר עציון גבר באילת; "הבחירה לשלב את תוכנית מנוף במקצועות חשבון ואנגלית הייתה בחירה מוצלחת מכמה בחינות: העבודה נעשתה בסביבה לימודית טכנולוגית מגוונת וידידותית.התלמידים קבלו משוב מיידי על עבודתם והתאמצו לעמוד באתגר קבלת "מאיות". תוכנית מנוף נתנה מענה גם לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים - הם תרגלו את הנושאים השונים לאורך זמן ובסבלנות רבה, תוך פיתוח כישורי לומד עצמאי". מורים מקבלים גישה למאגר חומרי הוראה איכותי, כלים המאפשרים מתן מענה לתלמידים בכיתה ההטרוגנית, כלי הערכה (מיפויים מפורטים ברמה כיתתית ואישית). סביבת ההוראה אותה מקבל המורה (הכיתה הווירטואלית) פתוחה ודינאמית: ה"כיתה הווירטואלית" מספקת לכל מורה סביבת קורס מתוקשבת לכל כיתה בה הוא מלמד. ב"כיתה הווירטואלית" קיים עץ קורס, המותאם לתוכנית הלימודים החדשה. בסביבה זו יימצא מורה תכנים מגוונים הנתפרים מהמאגר. סביבת הוראה זו הנה סביבה פתוחה ומורה יכול לשנות ולהוסיף, לעדכן ולהתאים את התכנים על פי צרכיהם המשתנים של תלמידיו. לשם כך יכול המורה להיעזר במאגר התכנים, בחומרים שהוא עצמו או הצוות שלו פיתח או בחומרים ממאגרים שונים. ההורים זוכים בקשר ישיר עם בית הספר ומקבלים תמונה מפורטת של מצבו הלימודי של ילדם (ולא רק בסוף השליש עם חלוקת התעודות). רוחלה שפיגל מוסיפה ואומרת: "העבודה בתוכנית אפשרה הגדלת זמן מורה-תלמיד לצורך הסבר והבנת החומר הנלמד, ההורים שותפו לאורך הדרך והתקבלו מהם הדים חיוביים מאוד".
לפרטים נוספים; אורית וולמן חברת אלנט 09-7667955 orit@learnonet.com