22/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

"סביבות הוראה מתקדמות" - קורס בין-מכללתי רב-תרבותי

בשנת הלימודים תשס"ו הופעל לראשונה הקורס "סביבות הוראה מתקדמות" כמיזם בין-מיכללתי ורב תרבותי בשלוש מכללות להוראה: המכללה הערבית אלקאסמי, המכללה היהודית-חילונית סמינר הקיבוצים, והמכללה היהודית-דתית תלפיות. בתשס"ז הורחב הפרויקט לשלוש מכללות נוספות: מכללת ליפשיץ, מכללת סכנין והמכללה להוראת הטכנולוגיה. במסגרת הקורס לומדים הסטודנטים דרכי הוראה בסביבת הרשת ושילוב טכנולוגיה בחינוך. הקורס מתנהל בהוראה מקוונת כשחלקו סינכרוני (מתקיים בזמן אמת) וחלקו א-סינכרוני. מטרת הקורס היא לאפשר לסטודנטים להתנסות בלמידה שיתופית ברשת עם אוכלוסיות שאיתן אין להם מפגשים בסביבות אחרות. באופן זה הסטודנטים מכירים את השימוש באינטרנט, לומדים לשלב טכנולוגיה בהוראה, מפתחים חומרי הוראה לרשת, ונחשפים להוראה רב-תרבותית. במסגרת הקורס הסטודנטים לומדים שימוש בטכנולוגיית המחשב והאינטרנט להוראה. הסטודנטים נדרשים לתרגל את שימושי המחשב שלמדו בנושא מקצועי שבו הם בוחרים. את הפעילויות השונות בקורס יכולים הסטודנטים ליישם בהוראה בכיתות ההתנסות. נושאי התרגול הם מתוך תחום הידע שאותו בחר כל אחד מהסטודנטים ללמוד, למשל: תופעות טבע (ביולוגיה), אירועים היסטוריים (היסטוריה), גוף ותנועה (חינוך גופני) ועוד. במהלך הסמסטר הראשון הסטודנטים מבצעים מטלות קבוצתיות כאשר בכל קבוצה נמצא סטודנט מכל מכללה. התקשורת בין הסטודנטים מתקיימת כולה באמצעות הרשת. בסוף סמסטר א' נערכת פגישת "פנים אל פנים" ראשונה בין הסטודנטים חברי הקבוצה מהמכללות השונות. במהלך סמסטר ב' הקבוצות עובדות על הכנת מוצר סופי, שמוצג כאתר כנושא נבחר. בסוף השנה כל קבוצה מציגה את הפרויקט שפיתחה במפגש מסכם שנערך באחת המכללות. בבסיס המיזם עומד הרעיון שההוראה והלמידה ברשת מאפשרות ליצור קשרים ענייניים ללא התייחסות לסטריאוטיפים דתיים או תרבותיים או למראה החיצוני. הקורס "סביבות הוראה מתקדמות"  מציע מרכיב של התפתחות הדרגתית בקשר שבין הסטודנטים: תחילה הקשר הוא טקסטואלי, לאחר מכן הקשר הוא קולי ולבסוף מתקיים מפגש פנים אל פנים. כדי לבדוק את הצלחת המיזם מלווה הפרויקט במחקר והערכה.
ממצאים של מחקר ראשוני שליווה את הקורס בשנת תשס"ו: לרוב הסטודנטים הערבים לא היו לפני הקורס קשרים עם סטודנטים יהודים; לרוב הסטודנטים החילוניים לא היו לפני הקורס קשרים עם סטודנטים דתיים; לפני הקורס לא היו כלל קשרים בין סטודנטים דתיים לבין סטודנטים ערבים. עוד מצא המחקר, כי בתחילת הקורס הביעו הסטודנטים חוסר אמון לגבי ההצלחה של עבודה קבוצתית בלמידה מרחוק, אולם, רוב הסטודנטים הביעו את רצונם ללמוד עם סטודנטים ממכללות אחרות וכן ללמוד על התרבות והמנהגים השונים. בשאלונים וראיונות עם הסטודנטים לאחר הקורס של שנת תשס"ו נמצא, כי הם מצאו עניין בקורס למרות הקושי במטלות והאלמנט השיתופי. עוד נמצא, כי הסטודנטים יצרו קשרים טובים עם חבריהם בקבוצה מהמכללות האחרות והם חושבים שהקורס גרם לשינוי בעמדותיהם לגבי המגזרים האחרים שהשתתפו בו. רוב הסטודנטים גם הביעו שביעות רצון גבוהה מהכלים הטכנולוגיים ומדרך ההוראה החדשה שרכשו.
יוזמות הפרויקט הן: ד"ר מירי שינפלד, אסמאא גנאיים וד"ר איליין חוטר

הדפסשלח לחבר
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך