22/11/2024
בנק יהב
טבע מעודכן
מופ"ת
סמינר הקיבוצים 12

סיכום כהונתה של יולי תמיר כשרת החינוך: "אופק חדש על חשבון כל היתר"

11/04/2009

 שרת החינוך היוצאת, יולי תמיר, הצהירה בראשית כהונתה כי אינה תומכת ברפורמות גדולות בחינוך. למרות הצהרה זו, הכריזה תמיר זמן קצר בלבד לאחר מכן על רפורמת "אופק חדש", שכידוע התרחבה בתוך פחות משנתיים לכ-800 בתי"ס. 
רפורמת אופק חדש היא, כך נראה, הפעולה היחידה שבה תיזכר תקופת כהונתה של תמיר כשרת החינוך. אם הרפורמה תצליח - זה לא מעט, אך רק בעוד מספר שנים נדע זאת. המבחן של הרפורמה יהיה שיפור בהישגים ובאקלים בתיה"ס. אם לא יירשם שיפור כזה, יישאר מהרפורמה רק הסכם שכר, שאף אחד לא ממש מרוצה ממנו. 
"אופק חדש" נולדה במהירות - משרד האוצר דרש רפורמה בחינוך, ושלא כבעבר גם היה מוכן להקצות לה תקציב של מיליארדים. האוצר דרש תשובה מהירה, ותמיר ניצלה את חלון ההזדמנויות הצר שנפתח. כתוצאה מהמהירות, הרפורמה הוכרזה ללא תוכנית מסודרת, ללא מתווה ברור לשעות הרבות שנוספו למערכת החינוך במסגרתה - השעות הפרטניות, וללא תיעוד או פיקוח על ניצולן בפועל. משרד החינוך בהנהגתה של תמיר לא עשה די כדי להבטיח את הצלחתה של הרפורמה, מעבר לחתימת הסכם השכר עם הסתדרות המורים. רק השנה החל המשרד להתוות קווים מנחים ליישום השעות הפרטניות. אך למעשה ניצול שעות רבות ויקרות אלו תלוי עדיין, לטוב ולרע, בהחלטותיהם של מנהלי בתיה"ס וברצון הטוב של המורים עצמם. 
תמיר גם עשתה את מה שהגדירו לא מעטים ובהם שר החינוך לשעבר, אהרון ידלין, כטעות חמורה, כאשר חתמה על רפורמה רק עם אחד מארגוני המורים. פעולה זו הותירה את החינוך העל יסודי מחוץ לרפורמה, והוביל לשביתה ארוכה ולסכסוך של ארגון המורים עם תמיר, שנמשך עד לעזיבתה את התפקיד. כך קרה שדווקא בחינוך העל יסודי, הזקוק לרפורמה יותר מהחינוך היסודי בשל קיצוצי העבר בשעות הלימוד וההידרדרות בהישגי התלמידים במיצ"ב ובמבחנים הבינלאומיים, חל קיפאון בתקופת כהונתה של תמיר.
יש לציין, כי שנתיים וחצי בראשות משרד החינוך אינן פרק זמן ארוך מספיק בכדי לחולל שינוי ניכר במערכת החינוך הישראלית. אולם נראה, כי מלבד הרפורמה אי אפשר להצביע על ניסיון ממשי, ומגובה בתקציבים הולמים, לחולל שינוי כזה שעשתה תמיר.
מערכת החינוך נותרה מדשדשת במרבית התחומים; הישגי התלמידים בחינוך היסודי נותרו בינוניים, ובחינוך העל יסודי - אף המשיכו להידרדר. האלימות במוסדות החינוך לא פחתה. כמו כן התרחבו הפערים בהישגים בין תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות חזקות ובין תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות חלשות (דבר העולה מניתוח תוצאות מבחני המיצ"ב). 
דווקא תמיר, שהייתה חברת כנסת חברתית נמרצת לפני שמונתה לשרת החינוך, "הקריבה" על מזבח רפורמת אופק חדש את נושא צמצום הפערים.
כך, לדוגמה, נלחמה תמיר כחברת כנסת למען המשך פעולותיו של אגף שח"ר (שירותי חינוך ורווחה) במשרד החינוך. כחודש לאחר שמונתה כשרת החינוך, אף הודיעה תמיר על כוונתה להגדיל את תקציבי האגף ולהרחיב את פעולותיו לצמצום הפערים. והנה, כשנתיים בלבד לאחר מכן, הודיעו ראשי המשרד בתחילת שנת הלימודים הנוכחית, תשס"ט, כי אגף שח"ר במתכונתו הנוכחית ייסגר וסמכויותיו יפוזרו בין אגפים שונים של המשרד. תקציבי אגף שח"ר קוצצו כחלק מהתחייבויות שהעניק משרד החינוך למשרד האוצר, בתמורה למיליארדים שקיבל מהאוצר עבור מימון הרפורמה. גם פעולתו של אגף חברתי נוסף במשרד - האגף לחינוך מבוגרים, צומצמה מאוד בתקופת כהונתה של תמיר, ונסגרו חלק ניכר מהאולפנים לעברית לעולים חדשים שהפעיל.

הדפסשלח לחבר הוסף תגובה
השתלמויות מורים | לימודי חינוך | תוכניות העשרה | הפרעות קשב וריכוז | עיצוב סביבה לימודית | ספרי לימוד | עזרי לימוד | מחשבים בחינוך | ציוד עזרה ראשונה | קורס עזרה ראשונה | טיפול בעזרת בעלי חיים | למידה מתוקשבת | אומנויות הבמה | הצגות לילדים | רפואה משלימה | אימון אישי לילדים | יעוץ כלכלי | טיפול בהפרעת קשב | ספרי לימוד משומשים | אבטחת טיולים | תואר ראשון בחינוך | חינוך