הממונה על התקשוב במחוז חיפה, עידית אבני, וד"ר אברום רותם, מומחה לשילוב סביבת למידה מקוונת בהוראה ובלמידה, הקימו לאחרונה אתר אינטרנט המיועד לאנשי חינוך בשם "מתקוונים לאתיקה - שומרים על האתיקה גם במרחב המקוון". באתר מידע רב במגוון נושאים הקשורים לשמירת אתיקה על ידי אנשי חינוך הפועלים במרחב המקוון. בין הנושאים בהם עוסק האתר; "פרטיות ברשת", "קניין רוחני", "חינוך ואתיקה", "חופש ביטוי ולשון הרע", "כללי עבודה ונהלים מומלצים לתקשורת בית ספרית באמצעות דוא"ל", "מהי פגיעה מקוונת וכיצד לטפל בה" ועוד.
באתר מצוין, כי בעידן הדיגיטאלי מועצמים אתגרים חינוכיים הנוגעים להיבטים אתיים, כמו התנהגות ראויה, שימוש נאות במידע ובקניין רוחני, התנהלות כיתה וצוות ואינטראקציות חינוכיות. עוד מצוין, כי אין כמעט תלמיד או מורה שלא נתקל, כפוגע או כקורבן, באירועים ברשת האינטרנט, כמו הטרדה ופגיעה באחרים, הפצת מידע כוזב או מניפולטיבי, נורמות בעייתיות בשיח המקוון, שקיפות של מידע אישי וכיתתי, פגיעה בפרטיות או התלבטות לגבי שמירה על קניין רוחני.
"כאנשי שדה ועיון בתחום החינוך, מצאנו לנכון ליזום מרחב בו נדון בסוגיות ובאתגרים בכל הקשור להתנהגות אתית, העצמת מודעות אתית, ומתן כלים קונקרטיים ומעשיים להתנהלות אתית של מורים", מציינים מקימי האתר.
באתר מתפרסם מאמר חדש ורחב היקף, בשם "המורה במלכודת הרשת החברתית - מורה או חבר"? המאמר עוסק בדילמה שמנהלים ומורים הפעילים באינטרנט נתקלים בה כיום - "האם ליצור קשר עם תלמידים באמצעות הרשת החברתית או לא"? במאמר מצוין, כי מורים במספר גדל והולך אכן יוצרים קשר עם תלמידיהם באמצעות רשת הפייסבוק. לקשר כזה יש יתרונות רבים, כמו חשיפה לעולם התלמיד, התעדכנות בזמן אמת על המתרחש בין תלמידי הכיתה, הרחבת הלמידה אל מחוץ לכיתה, הקניית מיומנויות תקשורת ואתיקה לתלמידים וחיזוק תדמית המורה. למרות זאת, במאמר נטען, כי לצד הרווחים הפדגוגיים והאישיים מהקשר של המורה עם התלמידים ברשת החברתית, יש בקשר זה בעייתיות וטמונות בו "מלכודות". למשל, המורה עלול להיכשל בהבנת גבולות הקשר בסביבה המקוונת, ולהתנהל בדרך שאינה ראויה, מתוך חוסר מודעות.
אחת הבעיות היא, שברשת החברתית קשה לשמור על הצבת גבולות בין האישי והמקצועי. פרטים אישיים של המורה עלולים להיחשף, ולגרום למורה נזק ובמקרים קיצוניים - אף לגרום לפיטוריו. ברשת החברתית קיים טשטוש בין הזהות האישית לזהות המקצועית של המורה, ונחשפת ההתנהלות האישית שלו, שעד כה לא הייתה ידועה לתלמידיו. כך עלול להתגלות פער בין הדמות, שהמורה מציג במסגרת הסמכותית של הכיתה, לבין הזהות האישית והחברתית שהוא מציג ברשת החברתית.
בעיה נוספת עלולה לעלות כאשר המורה מקיים ברשת החברתית קשר עם תלמידים מסוימים מכיתתו יותר מאשר עם תלמידים אחרים. הדבר עלול להיתפס בקרב התלמידים והוריהם כהעדפה של מספר תלמידים ואפליה של האחרים, אפילו אם המורה אינו מתכוון לכך.
מחברי המאמר סבורים, שיש לעודד קשרי מורה תלמיד ברשת החברתית, אך לראות בהם חלק מההתנהלות המקצועית של המורה העדכני, שהתנהגותו היא דוגמה ומופת לתלמידיו. בהתנהלותו ברשת החברתית המורה צריך תמיד להיות מודע לתפקידו.
אחת ההמלצות במאמר היא, שהמורה ייצור דף ייעודי ברשת החברתית, שבו הוא מזוהה בתפקידו בביה"ס. ההתנהלות המקוונת האישית-חברתית של המורה תתנהל בדף אחר, שאליו לא יאושרו התלמידים להיכנס. המאמר גם ממליץ למורים להימנע מלחשוף ברשת החברתית בפני התלמידים פרטים אישיים מחייהם הפרטיים כמו; תמונות, דעות וכל מידע שאינו קשור ישירות להוראה. כמו כן יש להקפיד שיחסי האמון עם התלמידים במרחב המקוון יתבססו באופן מקצועי ולא יתאפיינו בכך שהמורה הוא "אחד מהחבר'ה". טשטוש גבולות עלול לגרום לבלבול ועיוות ביחסים בין המורה לתלמידיו.
המאמר מזכיר, כי גם במסגרות מקוונות מוגנות, שהמורה סבור כי המידע עליו לא ייחשף בהן לצפייה של תלמידיו, עליו להימנע מלחשוף פרטים הנוגדים את זהותו המקצועית. הסיבה לכך - למרות שניתן להגדיר פרטיות ברשת החברתית, כך שרק חברים שאושרו מראש יוכלו להיחשף לפרטים מסוימים, תמיד יכולה להיות זליגה של המידע האישי החוצה מסיבות שונות.
כתובת האתר; http://ianethics.com